Cena

Oskára

Čepana

O nás Partneri SK/EN Prihlásiť

2024

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2004

2003

2002

2001

2000

1999

1998

1997

Víťaz

Jana Kapelová

→ Video profil

→ Portfólio

Cena Oskára Čepana

Jaroslav Kyša

Martin Kochan

Matěj Smetana

Archív

26. 10. 2014

Koľko umenia v sebe skrýva práca

→ Jana Kapelova v sme.sk

21. 10. 2014

Tabule – hýbte sa!

→ Jaroslav Kyša v sme.sk

16. 10. 2014

Nič nie je dokonalé a to je dobre

→ Matěj Smetana v sme.sk

8. 10. 2014

Menej bilbordov, viac umenia

→ martin kochan v sme.sk

4. 9. 2014

Máš na Čepana?

→ videospot

Jana Kapelová

sites.google.com/site/kapelovajana

CV

* 1982 Trnava

2009 – 2013 Doctoral study, Academy of Fine Arts and Design in Bratislava, Slovakia, Intermedia and Multimedia Department of Anna Daučíková ; 2004 – 2006 Master study, Faculty of Fine Arts of the Academy of Arts in Banská Bystrica, Slovakia, Intermedia Department of Miroslav Nicz; 2006 Stay in Academy of Fine Arts in Prague, Czech Republic, The School of Conceptual Tendencies, Studio of Milos Sejn; 2000 – 2004 Master study, Faculty of Education, Trnava University in Trnava, Slovakia, Approbation: Art education and Slovak language

SOLO EXHIBITIONS: 2017 Nylon Relations, tranzitdisplay, Prague, CZ. 2017 Nylon relations, Ciachovňa Arzenal, Žilina, SK. 2016 The situation is changing without happened, OFF Format, Brno, CZ. 2014 Oskár Čepan Award - exhibiton of the finalists, Nová synagóga/Kunsthalle, Žilina, SK 2013 Suspicious free time (with Radko Mačuha), Open Gallery, Bratislava, SK. 2012 Kunsthalle - A Global Report on the State of the Institution, House of Art, Bratislava, SK. Free Working Time, Gallery of the Good Shepherd, Brno, CZ.

GROUP EXHIBITIONS: 2018 Conditions of Inability IV - Silent Interpretation, Kurzor Gallery, Prague, CZ; Art Is Work, Krokus Gallery, Bratislava, SK; I Take Pleasure In Attention, Central Slovakian Gallery, Banská Bystrica, SK; 2017 Death (ly) stories, Nitra gallery, Nitra, SK; Collection Collective, tranzit.sk, Bratislava, SK; Experience of The Bucket Riders, Arkipel, Jakarta, ID; CZECHOSLOVAKIA / A Critical Reader, Gandy gallery, Bratislava, SK; Fear of What's To Come, Východoslovenská galéria, Košice, SK; 2016 Once More, with Feeling, EFA Project Space, New York, USA; Potential of everydayness, Považská galéria umenia, Žilina, SK; Small/Big world, tranzit.sk, Bratislava, SK; 2015 REVERZ / REVERSED, Muzej savremene umentosti, Novi Sad, SRB; Families Of Objects II., Abrons Art Center, New York, USA; 2 Festival of Minimal Action, Paris, FR; The production of too many useful things results in too many useless people, Studió Galéria, Budapest, HU; Beyond the red lines, Studio / FKSE, Budapest, HU; Families Of Objects I., Random Institute Zurich, CH; Art Has No Alternative, tranzit.sk, Bratislava, SK; 2014 Kdo na moje místo, Plato, Ostrava, CZ; Prvý človek bol umelec, Central Slovakian Gallery, Banská Bystrica, SK; The Need for Practice, tranzit.sk, Bratislava, SK; What remained, Trafačka, Prague, CZ; 2013 Contextual Art, Cyprián Majerník Gallery, Bratislava, SK; Social Design, Emil Filla Gallery, Ústí nad Labem, CZ; Zero Exhibition, Kunsthalle LAB, Bratislava, SK; Beyond the red lines, Oberliht Association, Chisinau, MD; Praguebiennale VI., Nákladové nádraží Žižkov, Prague, CZ; Essl Art Award CEE 2013, Medium Gallery, Bratislava, SK; Entry code, Gallery AVU, Prague, CZ; He Never Taught Anyone Anything But We Called Him Teacher Nevertheless, Eliade library of Theatre Na zábradlí, Prague, CZ; 2012 The Real Emotions, Muzeul Naţional de Artă Cluj, RO; Creative Unit, Medium Gallery, Bratislava, SK; Paradise Hunters, Slovak National Gallery, Bratislava, SK; Artetherapy, Medium Gallery, Bratislava, SK; 2011 Velocypedia, NTK Gallery, National Technical Libary, Prague, CZ; Re_public Space, Festival REFRESH +89, Košice, SK; Daisies And Clones, Slovak national Gallery, Bratislava, SK; 2010 Tina B, Contemporary Art Festival, Prague, CZ; Exposition Projection, publicart project, Paris, FR;

Stanovisko

Jana Kapelová (1982, Trnava) študovala na univerzitách v Trnave, Banskej Bystrici, Prahe a Bratislave. Zaoberá sa umením, ktoré nie je primárne postavené na výsledných artefaktoch, ale skôr na procese sociálneho výskumu a kultúrneho aktivizmu. Viaceré z jej diel nadväzovali na občianske aktivity, na ktorých aj organizátorsky participovala, ako iniciatíva Dvadsať rokov od Nežnej neprebehlo (2010), protesty proti osadeniu sochy Svätopluka na Bratislavskom hrade (2010) či Stojíme pri kultúre (2019). Osobnejší charakter majú projekty inšpirované rodinnými príbehmi. V práci Čakanie na materiál (2014), ktorá bola súčasťou výstavy finalistov Ceny Oskára Čepana, situovala svojho otca Jána Kapela s dlhoročnými kutilskými aktivitami do roly umelca, ktorého neustále zveľaďovaný rodinný dom sa stal jeho celoživotným dielom. Otcovu činnosť pritom vsadila do širšieho spoločensko-kultúrneho kontextu a novodobých dejín, ktoré sú nielen dejiskom, ale aj aktívnym činiteľom ovplyvňujúcim správanie sa jednotlivcov. Autorka tu okrem iného rozvíjala aj tému potreby osobného naplnenia – sebarealizácie, ktorej sa venovala už v projektoch Voľný pracovný čas (2011) alebo Moja pamäť je zrkadlo, na ktoré mi dýchli (2012). Aktuálne sa zaoberá témami práce a vzdelávania. Na Vysokej škole výtvarných umení vedie spolu s Ninou Vidovencovou Ateliér intermédií. Cenu Oskára Čepana vyhrala v roku 2014, výstava finalistov sa konala v Novej synagóge v Žiline.

Kurátorský text

Jana Kapelová (1982, Trnava) študovala na univerzitách v Trnave, Banskej Bystrici, Prahe a Bratislave. Zaoberá sa umením, ktoré nie je primárne postavené na výsledných artefaktoch, ale skôr na procese sociálneho výskumu a kultúrneho aktivizmu. Viaceré z jej diel nadväzovali na protestné občianske aktivity, na ktorých organizátorsky participovala, ako iniciatíva Dvadsať rokov od Nežnej neprebehlo (2010) alebo protesty proti osadeniu sochy Svätopluka na Bratislavskom hrade (2010). V rokoch 2010 – 2019 sa výrazne angažovala v dlhotrvajúcom boji odbornej verejnosti za zriadenie Kunsthalle v Bratislave. Osobnejší charakter majú projekty inšpirované rodinnými príbehmi. V práci Čakanie na materiál (2014), ktorá bola súčasťou výstavy finalistov Ceny Oskára Čepana, situovala svojho otca Jána Kapela s dlhoročnými kutilskými aktivitami do roly umelca, ktorého celoživotným dielom sa stal jeho neustále zveľaďovaný rodinný dom. Otcovu činnosť pritom vsadila do širšieho spoločensko-kultúrneho kontextu a novodobých dejín, ktoré sú nielen dejiskom, ale aj aktívnym činiteľom ovplyvňujúcim správanie sa jednotlivcov. Autorka tu okrem iného rozvíjala aj tému potreby osobného naplnenia – sebarealizácie, ktorej sa venovala už v projektoch Voľný pracovný čas (2011) alebo Moja pamäť je zrkadlo, na ktoré mi dýchli (2012). Aktuálne sa zaoberá témami práce a vzdelávania. Cenu Oskára Čepana vyhrala v roku 2014, výstava finalistov sa konala v Novej synagóge v Žiline.