Cena

Oskára

Čepana

O nás Partneri SK/EN Prihlásiť

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2004

2003

2002

2001

2000

1999

Víťaz

Radovan Čerevka

→ Portfólio

Finalisti

Erik Sikora

Martin Vongrej

Zuzana Žabková

Archív

23. 12. 2013

Cena Oskára Čepana 2013

→ video/artyčok.tv

25. 9. 2013

Vernisáž výstavy

→ FOTOREPORT

16. 9. 2013

Finalisti

→ videoreport

9. 9. 2013

Pozvánka / výstava finalistov

→ Tlačová správa

Radovan Čerevka

cerevka.sk

CV

* 1980 Košice

2014 Habilitácia, Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave; 2009 Odborný asistent, Ateliéri slobodnej kreativity 3D, (prof. Juraj Bartusz, akad. soch.), Katedra výtvarných umení a intermédií, Fakulta Umení TU Košice; 2007 ‒ 2011 Doktorandské štúdium na Katedre intermédií a multimédií, Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave; 2006 ‒ 2007 Odborný asistent v Ateliéry videa Michala Murina, Katedra Intermediálnej a Audiovizuálnej tvorby Akadémia umení, Banská Bystrica; 2003 ‒ 2004 Akadémia výtvarných umení Praha, Ateliér nové média 2 - škola Veroniky Bromovej, Česko; 1999 ‒ 2006 Ateliér slobodnej kreativity 3D (prof. Juraj Bartusz, akad. soch.), Katedra výtvarných umení a intermédií, Fakulta Umení TU Košice;

SAMOSTATNÉ VÝSTAVY: 2018 Moc v múzeu, Východoslovenská galéria, Košice, Slovensko; 2017 Diodrámy, Galerie města Třinec, Třinec, Česko; 2016 Beasty Models, Trafó Gallery, Budapešť, Maďarsko; 2015 Diorámy do jámy, Jáma10 Gallery, Ostrava, Česko; Pochybné diorámy, Plusminusnula Gallery, Žilina, Slovensko; After Expiration, Roman Fecik Gallery, Bratislava, Slovensko; 2013 Obrazové príbehy zo vzdialených krajín, Dom umenia, Bratislava, Slovensko; Expowarland, Múzeum Vojtecha Löfflera, Košice, Slovensko 2012 Cave, Meet Factory, Praha, Česko; Optical Stories from Distand Lands, (with J. Duchoňová) Halle 14, Lipsko, Nemecko; Infowarland, Dom umenia, Brno, Česko; 2011 Home Woodoo Crisis, Hotdock Gallery, Bratislava, Slovensko; 2010 Home Woodoo Crisis, Východoslovenská galéria, Košice, Slovensko; Home Woodoo Crisis, Slovenský inštitút v Budapešti, Maďarsko; 2009 – Iranian Complex, Open Gallery, Bratislava, Slovensko; 2008 Iranian Komplex, Nod Gallery, Praha, Česko; Iranian Complex, Galerie Klatovy/Klenová, Česko; 2007 Reutersdráma, Múzeum Vojtecha Löfflera, Košice, Slovensko; 2005 Čo je doma, to sa počíta, Stredoeurópsky dom fotografie, Bratislava, Slovensko; Sector Séparé, Galéria Hit, Bratislava, Slovensko; 2004 – Lepšie raz vidieť ako stokrát počuť, (spolu s Máriom Chromým), Galéria Jelení, Praha, Česko;

OCENENIA, REZIDENCIE: 2014 – Rezidencia, ISCP, New York, USA; 2013 Víťaz Ceny Oskára Čepana, Bratislava, Slovensko; 2012 K.A.I.R, rezidencia, Halle 14, Lipsko, Nemecko; 2011 Hlavná cena: Trienále – súčasná slovenská grafika, Stredoslovenská galéria, Banská Bystrica; 2008 Urban Impact – 1 miesto, site specific súťaž Európske hlavné mesto kultúry 013, Košice; 2007 3-mesačná rezidencia a štipendium Vyšehradského fondu Klatovy-Klenová, Česko; 2006 Start Point, Galerie Klatovy-Klenová, Česko; 2005 Finalista Ceny Oskára Čepana, Bratislava, Slovensko; Cena Egoart, cena sympatie, Praha, Česko

Stanovisko

...

Kurátorský text

Radovan Čerevka (1980, Košice) absolvoval v rokoch 1999 až 2006 štúdium v Ateliéri slobodnej kreativity 3D na Fakulte umení Technickej univerzity v Košiciach, u profesora Juraja Bartusza, ktorý od roku 2017 sám vedie. V roku 2006 založil spolu s Tomášom Makarom a Petrom Vráblom umeleckú skupinu Kassaboys, v rámci ktorej sa umelci venovali a venujú angažovanému umeniu a inštitucionálnej kritike. Vo svojej samostatnej tvorbe sa zaoberá prevažne problematikou mediálnej prezentácie rôznych dramatických a tragických udalostí zo sveta (najmä vojnových konfliktov na Blízkom východe). Zaujíma ho napätie medzi reálnou udalosťou a spôsobom, akým je o nej podaná (a prijatá) sprostredkovaná informácia. Autor dôsledne analyzuje rozmanité mediálne výstupy – reportáže, novinové články, infografiky, ktoré následne prevádza do umeleckého jazyka, najčastejšie médiom veľkorysých priestorových inštalácií, ojedinele aj 2D médiami. Využíva pritom estetiku modelárstva a DIY. Tieto inštalácie pretavujú východiskový, neosobný spravodajský zdroj do viacvrstvového výtvarného diela, ktoré ponúka estetickú kvalitu a subjektívny zážitok. Na jednej strane je tak kriticky zvýraznený znecitlivujúci efekt masmédií, na strane druhej majú diváci možnosť emotívne sa na stvárnenú realitu napojiť a spracovať ju na hlbšej úrovni. Tento prístup má dokonca aj svoju voodoo rovinu, keďže vytvorenie vlastného modelu situácie chápe autor ako vyslanie spätnej väzby cez spravodajstvo až k počiatočnému zdroju. Laureátom Ceny Oskára Čepana sa stal v roku 2013, výstava finalistov sa konala v Pisztoryho paláci v Bratislave.