Cena

Oskára

Čepana

O nás Partneri SK/EN Prihlásiť

2024

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2004

2003

2002

2001

2000

1999

1998

1997

Víťaz

Radovan Čerevka

→ Portfólio

Cena Oskára Čepana

Erik Sikora

Martin Vongrej

Zuzana Žabková

Archív

23. 12. 2013

Cena Oskára Čepana 2013

→ video/artyčok.tv

25. 9. 2013

Vernisáž výstavy

→ FOTOREPORT

20. 9. 2013

Cena Oskára Čepana 2013

→ tv spot

16. 9. 2013

Finalisti

→ videoreport

9. 9. 2013

Pozvánka / výstava finalistov

→ Tlačová správa

Radovan Čerevka

cerevka.sk

CV

* 1980 Košice

2014 Habilitácia, Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave; 2009 Odborný asistent, Ateliéri slobodnej kreativity 3D, (prof. Juraj Bartusz, akad. soch.), Katedra výtvarných umení a intermédií, Fakulta Umení TU Košice; 2007 ‒ 2011 Doktorandské štúdium na Katedre intermédií a multimédií, Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave; 2006 ‒ 2007 Odborný asistent v Ateliéry videa Michala Murina, Katedra Intermediálnej a Audiovizuálnej tvorby Akadémia umení, Banská Bystrica; 2003 ‒ 2004 Akadémia výtvarných umení Praha, Ateliér nové média 2 - škola Veroniky Bromovej, Česko; 1999 ‒ 2006 Ateliér slobodnej kreativity 3D (prof. Juraj Bartusz, akad. soch.), Katedra výtvarných umení a intermédií, Fakulta Umení TU Košice;

SAMOSTATNÉ VÝSTAVY: 2018 Moc v múzeu, Východoslovenská galéria, Košice, Slovensko; 2017 Diodrámy, Galerie města Třinec, Třinec, Česko; 2016 Beasty Models, Trafó Gallery, Budapešť, Maďarsko; 2015 Diorámy do jámy, Jáma10 Gallery, Ostrava, Česko; Pochybné diorámy, Plusminusnula Gallery, Žilina, Slovensko; After Expiration, Roman Fecik Gallery, Bratislava, Slovensko; 2013 Obrazové príbehy zo vzdialených krajín, Dom umenia, Bratislava, Slovensko; Expowarland, Múzeum Vojtecha Löfflera, Košice, Slovensko 2012 Cave, Meet Factory, Praha, Česko; Optical Stories from Distand Lands, (with J. Duchoňová) Halle 14, Lipsko, Nemecko; Infowarland, Dom umenia, Brno, Česko; 2011 Home Woodoo Crisis, Hotdock Gallery, Bratislava, Slovensko; 2010 Home Woodoo Crisis, Východoslovenská galéria, Košice, Slovensko; Home Woodoo Crisis, Slovenský inštitút v Budapešti, Maďarsko; 2009 – Iranian Complex, Open Gallery, Bratislava, Slovensko; 2008 Iranian Komplex, Nod Gallery, Praha, Česko; Iranian Complex, Galerie Klatovy/Klenová, Česko; 2007 Reutersdráma, Múzeum Vojtecha Löfflera, Košice, Slovensko; 2005 Čo je doma, to sa počíta, Stredoeurópsky dom fotografie, Bratislava, Slovensko; Sector Séparé, Galéria Hit, Bratislava, Slovensko; 2004 – Lepšie raz vidieť ako stokrát počuť, (spolu s Máriom Chromým), Galéria Jelení, Praha, Česko;

OCENENIA, REZIDENCIE: 2014 – Rezidencia, ISCP, New York, USA; 2013 Víťaz Ceny Oskára Čepana, Bratislava, Slovensko; 2012 K.A.I.R, rezidencia, Halle 14, Lipsko, Nemecko; 2011 Hlavná cena: Trienále – súčasná slovenská grafika, Stredoslovenská galéria, Banská Bystrica; 2008 Urban Impact – 1 miesto, site specific súťaž Európske hlavné mesto kultúry 013, Košice; 2007 3-mesačná rezidencia a štipendium Vyšehradského fondu Klatovy-Klenová, Česko; 2006 Start Point, Galerie Klatovy-Klenová, Česko; 2005 Finalista Ceny Oskára Čepana, Bratislava, Slovensko; Cena Egoart, cena sympatie, Praha, Česko

Stanovisko

...

Kurátorský text

Radovan Čerevka (1980, Košice) absolvoval v rokoch 1999 až 2006 štúdium v Ateliéri slobodnej kreativity 3D na Fakulte umení Technickej univerzity v Košiciach, u profesora Juraja Bartusza, ktorý od roku 2017 sám vedie. V roku 2006 založil spolu s Tomášom Makarom a Petrom Vráblom umeleckú skupinu Kassaboys, v rámci ktorej sa umelci venovali a venujú angažovanému umeniu a inštitucionálnej kritike. Vo svojej samostatnej tvorbe sa zaoberá prevažne problematikou mediálnej prezentácie rôznych dramatických a tragických udalostí zo sveta (najmä vojnových konfliktov na Blízkom východe). Zaujíma ho napätie medzi reálnou udalosťou a spôsobom, akým je o nej podaná (a prijatá) sprostredkovaná informácia. Autor dôsledne analyzuje rozmanité mediálne výstupy – reportáže, novinové články, infografiky, ktoré následne prevádza do umeleckého jazyka, najčastejšie médiom veľkorysých priestorových inštalácií, ojedinele aj 2D médiami. Využíva pritom estetiku modelárstva a DIY. Tieto inštalácie pretavujú východiskový, neosobný spravodajský zdroj do viacvrstvového výtvarného diela, ktoré ponúka estetickú kvalitu a subjektívny zážitok. Na jednej strane je tak kriticky zvýraznený znecitlivujúci efekt masmédií, na strane druhej majú diváci možnosť emotívne sa na stvárnenú realitu napojiť a spracovať ju na hlbšej úrovni. Tento prístup má dokonca aj svoju voodoo rovinu, keďže vytvorenie vlastného modelu situácie chápe autor ako vyslanie spätnej väzby cez spravodajstvo až k počiatočnému zdroju. Laureátom Ceny Oskára Čepana sa stal v roku 2013, výstava finalistov sa konala v Pisztoryho paláci v Bratislave.