Projekt je určený vizuálnym umelcom a umelkyniam narodeným alebo pôsobiacim na Slovensku. Slovenské štátne občianstvo nie je podmienkou, ak tu uchádzač*ka preukázateľne žije, tvorí a pôsobí. Hlásiť sa môžu aj autori*ky, ktorí sa na Slovensku narodili, ale žijú alebo pôsobia v zahraničí. Účasť v projekte je založená na otvorenej výzve a možnosti prihlásenia sa pre každého, kto spĺňa podmienky uvedené v štatúte. Cena Oskára Čepana podporuje nie len jednotlivých umelcov a umelkyne, vybraných každoročne medzinárodnou odbornou porotou v ich tvorivom vývoji, ale kultivuje aj divácku scénu, prijímateľov súčasného vizuálneho umenia a diskurz o ňom vo všeobecnosti. Projekt napomáha zviditeľňovaniu a popularizácii slovenského umenia, stimuluje a podporuje vznik nových umeleckých diel, iniciuje cezhraničné a medzinárodné spolupráce. A to najmä aktívnou spoluprácou s medzinárodne koncipovanou porotou, každoročne obmieňanou o špičkové mená vo svojom obore, ako aj s rezidenčným programom Residency Unlimited v New Yorku (USA).
História slovenskej verzie ocenenia, ktoré je súčasťou širšieho medzinárodného networku podobných ocenení YVAA - Young Visual Artists Awards siaha do roku 1996, kedy ju pod názvom Mladý slovenský výtvarník roka založila zakladateľka a riaditeľka americkej nadácie The Foundation for a Civil Society (FCA) Wendy W. Luersová. Spoločne so svojím manželom Williamom Luersom, americkým veľvyslancom v Prahe, strávila v Československu niekoľko rokov a po páde komunistického režimu sa rozhodla pre pomoc krajinám východného bloku na kultúrnom poli: založila tradíciu udeľovania výtvarných cien, spojenú s následným pobytom víťaza v USA. Od roku 2001 nesie slovenská obdoba projektu aktuálny názov Cena Oskára Čepana, podľa teoretika výtvarného umenia Oskára Čepana (1925-1992).
* Oskár Čepan (1925 – 1992) bol vyhraneným kritikom a teoretikom výtvarného umenia so širokým záberom a prenikavým rozhľadom, zasväteným editorom a antologistom, erudovaným a vnímavým autorom textov o súdobom slovenskom výtvarnom umení, filozofom, teoretikom, historikom a kritikom. V slovenskom dejepise výtvarného umenia dvadsiateho storočia mal nezastupiteľné postavenie. Jeho texty sú dodnes aktuálne a prekvapujúco presné.
Kontakt
mail: oskarcepanaward@ncsu.sk
Organizačný tím
Miroslava Urbanová, riaditeľka NCSU, je kurátorka a výtvarná kritička. Od novembra 2021 pracuje ako vedúca Galérie Medium v Bratislave. Magisterský titul má z odboru dejiny umenia na Universität Wien, bakalársky získala na Univerzite Komenského v Bratislave. Je členkou redakčnej rady časopisu Flashart CZ/SK a feministického newsletteru Kurník. Pravidelne píše pre Artalk, Profil či Glosoláliu, editovala umelecké statementy pre medzinárodný projekt Secondary Archive. Baví ju networkovať ľudí z rôznych odvetví a krajín, okrem skupinovej výstavy je jej obľúbeným formátom prednáška a tak v do Media pozýva rôznych odborníkov a odborníčky do medziodborovej prednáškovej série Nové rozhrania. Od roku 2012 si vyskúšala prácu skoro na všetkých pozíciách galerijnej prevádzky primárne na Slovensku, ale aj v Rakúsku, v rôznych verejných aj súkromných kultúrnych inštitúciách, no najlepšie sa jej pracuje z vedúcej pozície, z ktorej však aj tak nakoniec stará o všetky aspekty galerijnej prevádzky. Zaujíma ju súčasná umelecká prax vo všetkých médiách a polohách, no jej postoj k nim a k práci je primárne feministický a rovnostársky. Má rada humor a zvláda rôzne hraničné produkčné a inštalačné situácie, čo nie je v tomto odvetví štandardom, ale výhodou. Absolvovala kurz písania o umení na Salzburg Sommerakademie či rezidencie v réžii Latvian Center for Contemporary Art pre kurátorstvo a umelectvo v Lotyšsku a East Art Mags pre ľudí z umeleckej kritiky vo Varšave. Vybrané kurátorské projekty/ skupinové výstavy: 2024 Slovenské Benátky. Umenie mystifikácie, Artrooms Moravany 6 (s B. Komarovou), 2023 Kokón, Rekos Revúca, 2022 Harawayovej deti, Galéria Medium Bratislava, 2019 MELANCH LIA, Považská galéria umenia v Žiline, 2019 Y (s Ľ. Kotlárom a B. Komarovou), Umelka Bratislava, 2018 Hlbšie než dovnútra, Galéria Medium Bratislava. Mnohé ďalšie skupinové výstavy a samostatné výstavy prevažne slovenských umelcov a umelkýň. Bibliografia (výber): monografické publikácie Márie Balážovej, Lucie Dovičákovej či Viery Kraicovej.
Petra Nela Pučeková, projektová manažérka, zabezpečuje organizačnú stránku Ceny Oskára Čepana. Svoje štúdium ukončila na Katedre intermédií, Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave, s ročným pobytom na KASK v belgickom Ghente, kde študovala performance. Ako projektová manažérka pôsobila v Ateliéri vvv na Katedre Intermédií, Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave. Okrem toho sa v minulosti venovala viacerým koordinačným pozíciam na domácich, ako aj medzinárodných projektoch (Institute of Anxiety, LES/Woods). Vo svojej výtvarnej praxi sa zaujíma o pomalé, kolektívne a performatívne.