Cena

Oskára

Čepana

O nás Partneri SK/EN Prihlásiť

2024

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2004

2003

2002

2001

2000

1999

1998

1997

Cena Oskára Čepana

Kvet Nguyen

Paula Malinowska

Svetlana Fialová

→ Portfólio

Tomáš Moravanský

Archív

26. 11. 2024

Cez nekonečné momenty blednúcich snov ti noc o chvíľu predĺžim

→ Tlačová správa

11. 11. 2024

Rozhovory s laureátkami Ceny Oskára Čepana 2024 s Miroslavou Urbanovou pre artalk

→ Tlačová správa

26. 8. 2024

Vyjadrenie organizátoriek Ceny Oskára Čepana 2024 k ukončeniu spolupráce s laureátom Tomášom Moravanským

→ Tlačová správa

20. 8. 2024

Predstavenie tímu Ceny Oskára Čepana 2024

→ Tlačová správa

10. 6. 2024

“Označujú ma za renesančného človeka.” Tomáš Moravanský

→ Tlačová správa

3. 6. 2024

“Umenie nedokáže byť apolitické.” Kvet Nguyen

→ Tlačová správa

20. 5. 2024

“Jediné, na čo má zmysel tlačiť, je autentickosť výpovede.” Svetlana Fialová

→ Tlačová správa

7. 5. 2024

“ Zastávam kreativitu, ktorá je citlivá a angažovaná”. Paula Malinowska

→ Tlačová správa

19. 4. 2024

Cena Oskára Čepana 2024 pozná svojich laureátov a laureátky!

→ Tlačová správa

13. 4. 2024

POROTA - Erin Li

13. 4. 2024

POROTA - Lilia Kudelia

12. 4. 2024

POROTA - Piotr Sikora

11. 4. 2024

POROTA - AMIRA GAD

19. 2. 2024

VYHLÁSENIE 28. ROČNÍKA CENY OSKÁRA ČEPANA 2024

Svetlana Fialová

CV

Svetlana Fialová (1985, Košice, SVK)

Žije a pracuje v Košiciach.

svetlofialova@gmail.com @svefialova na IG +421915032274

Štúdium 2011 – 2015 ArtD./ školiteľ prof. Daniel Fischer, akad.mal, Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave 2007 – 2010 MgA./ Ateliér malby II, doc. Vladimír Skrepl, Akademie výtvarných umění v Praze 2004 – 2008 Bc./ Ateliér grafiky a experimentálnej tvorby, KVUaI FU TU v Košiciach

Ocenenia 2020 finalistka, Nadácia VÚB – Maľba roka 2016 finalistka, Cena Nadácie Novum 2015 finalistka, Nadácia VÚB – Maľba roka 2013 laureátka, Jerwood Drawing Prize, Veľká Británia 2012 finalistka, Nadácia VÚB – Maľba roka 2012 finalistka, Essl Art Award CEE, Česká republika 2012 finalistka, Cena kritiky za malbu, Česká republika

Rezidencie 2018 Youkobo Art Space, Tokio, Japonsko 2017 Regular Line Topoľčany – San Francisco, USA 2016 Pollex, Göteborg, Švédsko 2015 Nástupište 1-12, Topoľčany 2013 – 2014 Red Gallery, Londýn, Veľká Británia 2014 The Drawing Lab, School of the Arts, University of Northampton, Veľká Británia 2012 GuestRoom Maribor, Slovinsko

Samostatné výstavy 2023 Millenial Misery, White & Weiss Gallery, Bratislava 2022 Rozprším sa, kedy chcem, Galéria Jána Koniarka, Trnava 2021 Kvitnúca čerešňa, neurčité oblaky, Šopa Gallery, Košice 2019 Malé spúšte, Galerie Altán Klamovka, Praha 2019 Aishiteru, Youkobo Art Space, Tokio 2017 Polokoro čávo, Diera do sveta, Liptovský Mikuláš 2016 Konkurz na nejkrásnější dvojici, Berlínskej model, Praha (spolu s Julianou Höschlovou) 2016 Vabank, Kunstverein Bratislava 2016 You you you you, Atelier XIII, Bratislava 2016 Niekto o mne vie všetko, Východoslovenská galéria, Košice 2015 Bears, catastrophes and other everyday events, Nová galerie, Praha (spolu s Katarínou Janečkovou Walshe) 2014 It Is One, Galéria Plusmínusnula, Žilina 2014 UFOs & River Flows, Zahorian & Co Gallery, Bratislava 2014 Brilliant at Diagnosis, GPLspace4, Viedeň 2014 It’s like an earthquake, Le Salon, Paríž 2012 Kde je můj smíšek?, Galerie Buňka, Ústí nad Labem 2011 Vínoslava Svařená, Enter Gallery, Bratislava 2011 Urban Legends, Meet Factory, Praha (spolu s randomroutine) 2008 Gallery By Night, Studio Gallery, Budapest (spolu s Judit Fischer) 2008 217, etc.galerie, Praha

Kolektívne výstavy (výber) 2023 Pre všetky ostatné a navždy, Východoslovenská galéria, Košice 2023 Hypothetical Situations, The Others Art Fair, Turín 2023 Všechny květy světa, Galerie Klatovy/Klenová 2023 Foreign Bodies, Galerie Pekelné sáně, Kroměříž 2022 POV: You are in the moment, DOT. Gallery, Bratislava 2021 Grafika – jedno médium, Východoslovenská galéria, Košice 2020 Artikl, GASK, Kutná Hora 2020 7140+, Východoslovenská galéria, Košice 2020 Maľba 2020 – Cena Nadácie VÚB, Galéria Nedbalka, Bratislava 2019 Skúter - trienále mladého umenia, Galéria Jána Koniarka, Trnava 2019 Anything Goes, White&Weiss Gallery, Bratislava 2019 Hobulet, Berlínskej model, Praha 2019 Lino III, Galerie Klatovy/Klenová 2018 Everyday Exotic, Société Budapest, Budapešť 2018 Slovak Art Days in Vilnius, Titanikas Gallery, Academy of Arts, Vilnius 2018 Košické metro, zastávka Liptov, Liptovská galéria P. M. Bohúňa, Liptovský Mikuláš 2017 Ko-shické metro, Galerie Emila Filly, Ústí nad Labem 2017 Regular Line, The Laundry, San Francisco 2015 Reset/XI. Trienále malého objektu a kresby, Galéria Jána Kollára, Banská Štiavnica

Stanovisko

Pre moju tvorbu je typická práca s identitou formou introspektívneho pohľadu, ktorý zahŕňa aj reflexiu rozšíreného online prostredia. Kresba je v tomto procese skvelým výtvarným médiom, pretože umožňuje rýchly záznam a náčrt myšlienky, ale zároveň sa svojou krehkosťou dokáže dostatočne nástojčivo dotýkať niečoho, čo je v jadre našej percepcie okolitého sveta.

Môj vizuálny jazyk s ironickým odstupom cielil na stratégie reklamy, banalitu zábavných šou, masmediálnych obrazov, sondoval v náladách súčasného sveta, v jeho naivite, cynizme, pretvárke, psychedelickom vizionárstve i gýčových simulakrách, teda v celom tom obrazovom mišmaši sociálnych sietí, blogov, mikroblogov, či virtuálnych svetov na internete.

Moje ostatné obrazové cykly však znovuotvorili pohľady na rutinné situácie so zreteľom na vlastnú - vtelenú, teda rodom podmienenú skúsenosť. Reflektovali zmenu ponímania vlastnej identity, ktorá bola spôsobená sčasti materstvom, ale aj pedagogickou skúsenosťou a sprostredkovaným kontaktom so študentstvom počas výuky v online priestore v období ostatných rokov. V kresbách a rytinách sa objavuje aj potreba artikulovať vlastnú neistotu a pocit zlyhávania v každodenných situáciách, ktoré sa nedajú jednoducho ignorovať, ale ani aplikovať ako niečo spoločensky akceptovateľné. Pocit zodpovednosti za prežívanie ostatných je zároveň aj novým impulzom k prehodnocovaniu umeleckých stratégií – akoby som znoja objavila zmysel a silu „tradičných“, na prvý pohľad retrográdnych postupov na poli grafiky, ktoré sú ale dôkazom, že jediné, na čo má zmysel tlačiť, je autentickosť výpovede.