Cena

Oskára

Čepana

O nás Partneri SK/EN Prihlásiť

2024

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2004

2003

2002

2001

2000

1999

1998

1997

Víťaz

Emília Rigová

→ Video profil

→ Portfólio

Cena Oskára Čepana

Adam NOVOTA

Boris Sirka

Lucie Mičíková

Archív

27. 2. 2019

Odlet lauretátky do NY

→ Tlačová správa

25. 10. 2018

Vyhlásenie víťaza

→ FOTOREPORT

25. 10. 2018

Lauretátka Ceny Oskára Čepana

→ Tlačová správa

12. 10. 2018

Piatky s Čepanom

→ fotoreport

4. 10. 2018

Vernisáž výstavy

→ FOTOREPORT

3. 10. 2018

Výstavné finále

→ Tlačová správa

10. 8. 2018

1. stretnutie poroty

→ FOTOREPORT

Emília Rigová

emiliarigova.com

CV

* 1980 Trnava

ŠTÚDIUM: 2007 – 2011 doktorát / ArtD. /, Akadémia umení, Banská Bystrica, Voľné výtvarné umenie, doc. Juraj Sapara; 1999 – 2005 Akadémia umení, Banská Bystrica, Fakulta výtvarných umení, Sochárstvo, prof. Ján Hendrych, / Mgr. Art./; 1995 – 1999 Škola umeleckého priemyslu Jozefa Vydru, Bratislava, odbor Kameňosochárstvo;

SKUPINOVÉ VÝSTAVY: 2018 – “Constant Methamorphosis“, Nadikhuno museumos/Invisible museum,Tranzite.sk, WienaContemporaty, A; “The Roma Spring: Art as Resistance”, ERIAC, Berlin, DE; 2017 – “(out of) the deadlock“, Vybrané videní, Galerie Emila Filly, Ostrava, CZ; “Constant Methamorphosis“, Nadikhuno museumos /Invisible museum, Tranzite.sk, Bratislava, SK; “The Blind man“ Segregation, Galerie AVU, Praha, CZ; “Crrosing Black/Selfportrait“, O kosmo hino kalos/The universe is black, Moravská galerie, Brno, CZ “Constant Methamorphosis”,Kali Berga/The great black Mount, Kai di Khas Galery, Berlin, DE; 2016 – “Constant Methamorphosis”, Kali Berga, Ksiegarnia Wystawa, Krakow, PL; 2015 – “Čo si urobil pre slovenský performance?” AVO AVO. Týždeň súčasnèho umenia, Trenčín, SK; 2014 – “Ikony periférie”, Jaw Dikh, JCC Cetrum, Krakau, PL; “Ikony periférie” Dik I Na Bistar Look and Don’t Forget, Krakow, PL; “Vizuálny Archetyp” HALA Merina ,Týždeň súčasného umenia, Trenčín, SK; 2013 – “Gory Box” Týždeň súčasného umenia, HALA Merina, Trenčín, SK; 2012 – “Insipiracje Garbatka - Letnisko”, PL; “Slepá Baba” Medzicentrum III, Banská Štiavnica, SK;

SAMOSTATNÉ VÝSTAVY: 2018 – “Icons of Peripherals”, Gandy Gallery, Bratislava, SK; “Lost Forest”, ERIAC, Berlin, DE; “Lost Identity”, Q21 , Electric Avenue, Showrooms, Vienna, A; 2016 – “(out of) the deadlock", Galery8, Budapest, HU; “Archetyp Pra Bari”, České Centrum, Praha, CZ; 2015 – “Bari Rakori” Radnica, Banska Bystrica, SK; 2013 – “Intimate public catharsis“, with Ukradena Galerie, Praha, CZ, Dresden, DE, Písek, CZ, Telč, CZ, Č. Krumlov, CZ, Linz, A; 2012 – “Randez Vous” AVO AVO ( s K. Boborová) Nitra, Outdoor Gallery, SK; 2011 – “Black Box“ Stredoslovenská galéria Banská Bystrica, Obhajoba dizertačnej práce, SK; “Feminist Funeral“ AVO AVO (s K . Boborová) Bunker, Nitrianska galéria, SK; 2010 – “Atraktiv art - ANTIART” ( s A. AKO) Zväz architektov, Banská Bystrica, SK; “Memory Object”, Výstava doktorandiek, Stredoslovenská galéria, Banská Bystrica, SK;

OCENENIA: 2018 – Cena Oskára Čepana; Roma Spirit;

Stanovisko

.

Kurátorský text

Emília Rigová (1980, Trnava) je vzdelaním sochárka. Absolvovala odbor kamenosochárstvo na bratislavskej ŠUP-ke a neskôr Katedru sochárstva na Akadémii umení v Banskej Bystrici. A hoci netvorí sochy v tradičnom zmysle slova, práca s priestorom je pre jej umenie príznačná. Pohybuje sa najmä v médiách inštalácie, performancie, videa a grafiky, pričom jej diela po formálnej stránke charakterizuje hľadanie významu a možností uplatnenia sochárskych princípov v súčasnej digitálnej dobe. Tematicky sa zaoberá problematikou (vlastnej) identity, napätia medzi sociálnymi konštruktmi a subjektívne žitou realitou. Angažovane skúma problémy rodových, rasových a etnických minorít, najmä vzťahy medzi rómskou identitou a majoritnou spoločnosťou. Problematiku sociokultúrnych stereotypov a politiky tela demonštruje pomocou alter ega Bári Raklóri, ktoré vytvorila v roku 2012. Dekonštruuje a nanovo ním tvorí reprezentácie rómskej ženy v západnom kanonizovanom umení a súčasnej kultúre. Jej tvorba má aj aktivistický rozmer, ktorým sa vyznačujú najmä projekty realizované v spolupráci s inými umeleckými subjektmi – ako intervencie do verejného priestoru. Okrem vlastnej umeleckej činnosti pôsobí ako pedagogička na Katedre výtvarnej kultúry Pedagogickej fakulty Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici. Cenu Oskára Čepana získala v roku 2018, výstava finalistov sa konala v priestoroch Obchodného domu Dunaj v Bratislave.