Cena

Oskára

Čepana

O nás Partneri SK/EN Prihlásiť

2024

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2004

2003

2002

2001

2000

1999

1998

1997

Víťaz

Ján Vasilko

Cena Oskára Čepana

Ingrid Višňovská

Radim Labuda

Radovan Čerevka

→ Portfólio

Archív

30. 6. 2005

Lauretátom je Ján Vasilko

→ Tlačová správa

21. 5. 2005

ROZHODNUTIE ODBORNEJ KOMISIE

→ Tlačová správa

21. 5. 2005

O CENE OSKÁRA ČEPANA 2005

→ Tlačová správa

21. 3. 2005

Otvorená výzva!

→ Tlačová správa

Radovan Čerevka

cerevka.sk

CV

1999 - Fakulta umení, Tu, Košice, Ateliér slobodnej kreativity, prof. J. Bartusz

Stanovisko

Radovan Čerevka sa narodil v roku 1980 v Košiciach. Je študentom ateliéru slobodnej kreativity 3D na Katedre výtvarného umenia a intermédií (Fakulta umení Technickej univerzity, Košice). Radovan Čerevka bude na výstave finalistov Ceny Oskára Čepana 2005 prezentovať 2 nové práce, ktoré plynulo nadvazujú na tie staršie. Sú nimi videoinštalácia "Hmatateľný dôkaz" a pilotný objekt z cyklu"Reutersdrama". Okrem toho premietne niekoľko videí, ktoré priamo, každý svojím spôsobom, odkazujú k Čečensko-ruskému konfliktu, Na výstave bude Čerevka prezentovať taktiež digitálnu tlač "POPSHAMIL" (variant bilbordu v rámci projektu Billboart Gallery Europe v roku 2005), „Hromadný útok na molotov kokteil 2001-2005 a ukážky pohľadníc z cyklu KAUKAZSKE NARODENINY (séria pohľadníc doplnená videom s rovnomerným názvom, ktorá vznikla v rámci workshopu Istroart, Bratislava 2004). “Hlavnymi dielami prezentácie sú 2 nové práce. V "Hmatateľnom dôkaze som do vojenského stanu, kde je tma, umiestnil plastickú mapu Čečenska s osvetlenými hranicami. Mapa na spôsob školských či turistických máp je obohatená o zväčšené figúry partizánov a je určená k ohmataniu. Reutersdrama je modelom 1:10, ktorý vychádza z plániku agentúry Reuters pojednávajúcom o útoku na irackú faludju. Moja verzia modelu je posunutím sa v čase pôvodnej prevzatej situácie tak, že som po svojom kreoval vývoj udalostí. V ústrednom videu Kaukazské narodeniny spolu s pohľadnicami som sa nechal inšpirovať televiznými gratulačnými slideshow, kde sa v rytme ruského superhitu od TATU "nasnenogonat" striedajú fotografie čečenských bojovníkov s menami a vekom. Popri téme jazykových kurzov a rôznych interpretácií kafkových diel ma odjakživa zaujímali vojnové konflikty a spolu so záľubou v modelárstve sa to v rôznych formách prejavuje na mojej politicky ladenej časti tvorby. Snažím si zachovať nestranný pohľad a výtvarnú stránku veci považujem za rovnako dôležitú ako samotný odkaz.

Kurátorský text

"Radovan Čerevka prináša svojimi videofilmami, inštaláciami a objektami do nášho umenia ako študent sochárskeho ateliéru prof. J. Bartusza na FVUaI TU v Košiciach podnetné názory. Na výstave finalistov Ceny Oskára Čepana sa predstavuje novými dielami, ale aj remixami vlastných prác. Dominantnou je tu videoinštalácia Hmatateľný dôkaz, ktorú doplnil digitálnou tlačou, pohľadnicami, menšími objektmi, ale hlavne videofilmami zaoberajúcimi sa jednotiacou témou separatizmu a terorizmu, pôvodne vychádzajúcej z európskej skúsenosti. Vo svojich dielach rieši aj politické obsahy, zameriava sa na absurditu konfliktných a brutálnych situácií zo života v krízových oblastiach. Geograficky a emocionálne je mu najbližší čečensko-ruský konflikt, na ktorý sa pozerá rôznymi spôsobmi. Reflektuje podobu mýtotvorby separatizmu, ktorá prináša novodobých hrdinov a zároveň zločincov. Modelárska práca, zámerne nesochárske materiály a postupy podporujú primitívnosť propagačnej a náborovej upútavky, na ktorú sa Čerevkove videá podobajú. Objektom, ktorý pripomína partizánsky pomník, dokumentárnou spoveďou po rusky hovoriacej ženy, alebo pohľadnicami „s pozdravom z boja“ vytvára vo svojich prácach expresívne a ironické významy. Netvorí agitujúce a apelujúce umenie, i keď narába s jeho znakmi a funkciami. Čerevkove videofilmy (napr. Kaukazské narodeniny) sú zmesou sarkastických a humorných skečov z partizánskeho folklóru, ktoré poukazujú na absenciu ľudského a morálneho rozmeru a prítomnosť šialeného vo vojnovom a vojenskom". (Gabriela Garlatyová)