Cena

Oskára

Čepana

O nás Partneri SK/EN Prihlásiť

2024

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2004

2003

2002

2001

2000

1999

1998

1997

Víťaz

Èv van Hettmer

Cena Oskára Čepana

Luki Essender

→ Video profil

→ Portfólio

Ondřej Houšťava

Tamara Kametani

Viktorie Langer

Archív

8. 2. 2022

Lauretátkou Év VAN HETTMER

→ Tlačová správa

8. 2. 2022

Gratulujeme Èv van HETTMER Laureátka Ceny Oskára Čepana 2021

8. 2. 2022

Vyhlásenie lauretáta/lauretátky

→ FOTOREPORT

31. 1. 2022

Pozvánka - vyhlásenie lauretáta/lauretátky

→ download

10. 12. 2021

VÝSTAVA

8. 12. 2021

Brožúra k výstave

→ Download

26. 4. 2021

Medzinárodná porota vybrala päť finalistov/finalistiek Ceny Oskára Čepana 2021

→ Tlačová správa – download

31. 3. 2021

Cena Oskara Cepana otvára nový ročník 1. februára. Dejiskom bude Bratislava.

→ Tlačová správa

31. 3. 2021

Oskár Čepan v Kunsthalle Bratislava!

→ tlačová správa

12. 3. 2021

Porota – Jan Verwoert

12. 3. 2021

Porota – Margot Norton

12. 3. 2021

Porota – Edith Jeřábková

12. 3. 2021

Porota – Kathrin Bentele

11. 3. 2021

Porota – Søren Grammel

→ www.soeren-grammel.info

Luki Essender

CV

Luki ESSENDER (*1995, Ilava), Štokholm

Kathrin Bentele, riaditeľka Kunstverein für die Rheinlande und Westfalen, o výbere Luki Essender do projektu Cena Oskára Čepana 2021:

„Luki Essender’s practice evokes the codes, and modes of performance which enable queer spaces to materialize in public. Yet he always also tells of the violent discrimination being queer in public is still met with, and the anger and anxieties such abuse instills. Essender employs varying media ranging from sculpture and installation to performance and writing. In using fragile materials and found objects to refer to the body and circuits of exchange between bodies, he echoes the transitional, unstable condition under which queer practices become public – or are barred from doing so. The jury was convinced by the communicative power of Essender’s work, and the courageous manner he opens up spaces outside of a binary sexuality in works which render the viewer an active accomplice in the narration. “

V rokoch 2018 až 2020 študoval na Konstfack – University of Arts, Crafts and Design v Štokholme, kde absolvovala magisterské štúdium v odbore Fine Art. Bakalársky titul získal v roku 2018 v Ateliéri telového dizajnu Lenky Klodovej na FAVU v Brne (kde študovala od roku 2014).

Foto: Ľuboš Kotlár

Stanovisko

Vo svojej praxi sa venujem sochárstve, inštalácii, performance a písaní. Skrz tieto média skúmam každodenné queer skúsenosti v kontexte rozpadajúceho sa ekonomického systému; zaujíma ma ako technológie ovplyvňujú vzťahy a sexualitu a naše emočné prejavy. Vytváram subtílne sochárske kompozície, ktoré čerpajú inšpiráciu z domácich priestorov a do istej miery fetišizujú biely životný štýl strednej triedy. Používam ručne písaný text a aplikujem ho na rôzne povrchy a priestory, čo je odkazom na spôsob, akým si queer telá historicky privlastňovali verejný priestor. Tieto texty sa dajú interpretovať ako odkazy pre milencov, rovesníkov alebo utláčateľov. Materiály, s ktorými pracujem majú veľmi špecifický vzťah k ľudskému telu a je možné sa k ním ľahko vztiahnuť. Často sa nachádzajú v našej blízkosti, v našich najintímnejších priestoroch. Nájdené objekty kombinujem s drevom, farbou, voskom, plastom alebo textilom, aby som znova pretvoril už existujúce scény v novom špekulatívnom univerze. Momentálne pracujem na dvoch textoch, ktoré sa okrem iného zaoberajú identitou, prácou, konzumom, túžbou, technológiou a sexom. Text poeticky popisuje prostredia, objekty a to, čo reprezentujú, mnoho rôznych vnímaní reality, ktoré vyvolávajú úzkosť rovnako ako naše hyperpersonalizované dotykové obrazovky.

Kurátorský text

Luki ESSENDER tretím rokom žije a tvorí v Štokholme, kde vyštudovala Konstfack – University of Arts, Crafts and Design. Bakalársky titul získal v Ateliéri telového dizajnu Lenky Klodovej na FAVU v Brne.*

*autor/ka v rámci označovania svojej identity v jazyku nevyužíva generické maskulínum.

- Essender nachádza vyjadrenie prostredníctvom rôznych médií, od sochy a inštalácie po performance, čoraz intenzívnejšie skúma jazyk a text.

-- “Dielo Luki Essender prostredníctvom performatívne tlmočenýchh kódov sprítomňuje na verejnosti problematiku queer. Zakaždým pritom vypovedá aj o ostrej diskriminácii, s ktorou sa otvorená queer identita stretáva a o strachu a úzkostiach, ktoré násilná reakcia vyvoláva. Essender nachádza vyjadrenie prostredníctvom rôznych médií, od sochy a inštalácie po performance, čoraz intenzívnejšie skúma jazyk a text. Využíva krehké materiály a nájdené objekty, ktorými v diele odkazuje na telá a ich interakciu, na prechodný, nestabilný stav, kedy sa queer praktiky stávajú verejnými, alebo je im v tom naopak bránené. Porotu presvedčila komunikatívna sila prác Essender ako aj odvaha, s ktorou otvára priestory za hranicami binárnej sexuality, v dielach, ktoré diváka zapájajú ako aktívneho spoluúčastníka diania.” (-Kathrin Bentele)