Víťaz
Cena Oskára Čepana
Luki Essender
Archív
8. 2. 2022
8. 2. 2022
Gratulujeme Èv van HETTMER Laureátka Ceny Oskára Čepana 2021
8. 2. 2022
Vyhlásenie lauretáta/lauretátky
31. 1. 2022
Pozvánka - vyhlásenie lauretáta/lauretátky
10. 12. 2021
8. 12. 2021
26. 4. 2021
Medzinárodná porota vybrala päť finalistov/finalistiek Ceny Oskára Čepana 2021
31. 3. 2021
Cena Oskara Cepana otvára nový ročník 1. februára. Dejiskom bude Bratislava.
31. 3. 2021
Oskár Čepan v Kunsthalle Bratislava!
12. 3. 2021
12. 3. 2021
12. 3. 2021
12. 3. 2021
11. 3. 2021
Luki Essender
CV
Luki ESSENDER (*1995, Ilava), Štokholm
Kathrin Bentele, riaditeľka Kunstverein für die Rheinlande und Westfalen, o výbere Luki Essender do projektu Cena Oskára Čepana 2021:
„Luki Essender’s practice evokes the codes, and modes of performance which enable queer spaces to materialize in public. Yet he always also tells of the violent discrimination being queer in public is still met with, and the anger and anxieties such abuse instills. Essender employs varying media ranging from sculpture and installation to performance and writing. In using fragile materials and found objects to refer to the body and circuits of exchange between bodies, he echoes the transitional, unstable condition under which queer practices become public – or are barred from doing so. The jury was convinced by the communicative power of Essender’s work, and the courageous manner he opens up spaces outside of a binary sexuality in works which render the viewer an active accomplice in the narration. “
V rokoch 2018 až 2020 študoval na Konstfack – University of Arts, Crafts and Design v Štokholme, kde absolvovala magisterské štúdium v odbore Fine Art. Bakalársky titul získal v roku 2018 v Ateliéri telového dizajnu Lenky Klodovej na FAVU v Brne (kde študovala od roku 2014).
Foto: Ľuboš Kotlár
Stanovisko
Vo svojej praxi sa venujem sochárstve, inštalácii, performance a písaní. Skrz tieto média skúmam každodenné queer skúsenosti v kontexte rozpadajúceho sa ekonomického systému; zaujíma ma ako technológie ovplyvňujú vzťahy a sexualitu a naše emočné prejavy. Vytváram subtílne sochárske kompozície, ktoré čerpajú inšpiráciu z domácich priestorov a do istej miery fetišizujú biely životný štýl strednej triedy. Používam ručne písaný text a aplikujem ho na rôzne povrchy a priestory, čo je odkazom na spôsob, akým si queer telá historicky privlastňovali verejný priestor. Tieto texty sa dajú interpretovať ako odkazy pre milencov, rovesníkov alebo utláčateľov. Materiály, s ktorými pracujem majú veľmi špecifický vzťah k ľudskému telu a je možné sa k ním ľahko vztiahnuť. Často sa nachádzajú v našej blízkosti, v našich najintímnejších priestoroch. Nájdené objekty kombinujem s drevom, farbou, voskom, plastom alebo textilom, aby som znova pretvoril už existujúce scény v novom špekulatívnom univerze. Momentálne pracujem na dvoch textoch, ktoré sa okrem iného zaoberajú identitou, prácou, konzumom, túžbou, technológiou a sexom. Text poeticky popisuje prostredia, objekty a to, čo reprezentujú, mnoho rôznych vnímaní reality, ktoré vyvolávajú úzkosť rovnako ako naše hyperpersonalizované dotykové obrazovky.
Kurátorský text
Luki ESSENDER tretím rokom žije a tvorí v Štokholme, kde vyštudovala Konstfack – University of Arts, Crafts and Design. Bakalársky titul získal v Ateliéri telového dizajnu Lenky Klodovej na FAVU v Brne.*
*autor/ka v rámci označovania svojej identity v jazyku nevyužíva generické maskulínum.
- Essender nachádza vyjadrenie prostredníctvom rôznych médií, od sochy a inštalácie po performance, čoraz intenzívnejšie skúma jazyk a text.
-- “Dielo Luki Essender prostredníctvom performatívne tlmočenýchh kódov sprítomňuje na verejnosti problematiku queer. Zakaždým pritom vypovedá aj o ostrej diskriminácii, s ktorou sa otvorená queer identita stretáva a o strachu a úzkostiach, ktoré násilná reakcia vyvoláva. Essender nachádza vyjadrenie prostredníctvom rôznych médií, od sochy a inštalácie po performance, čoraz intenzívnejšie skúma jazyk a text. Využíva krehké materiály a nájdené objekty, ktorými v diele odkazuje na telá a ich interakciu, na prechodný, nestabilný stav, kedy sa queer praktiky stávajú verejnými, alebo je im v tom naopak bránené. Porotu presvedčila komunikatívna sila prác Essender ako aj odvaha, s ktorou otvára priestory za hranicami binárnej sexuality, v dielach, ktoré diváka zapájajú ako aktívneho spoluúčastníka diania.” (-Kathrin Bentele)