Cena

Oskára

Čepana

O nás Partneri SK/EN Prihlásiť

2024

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2004

2003

2002

2001

2000

1999

1998

1997

Víťaz

Èv van Hettmer

→ Video profil

→ Portfólio

Cena Oskára Čepana

Luki Essender

Ondřej Houšťava

Tamara Kametani

Viktorie Langer

Archív

8. 2. 2022

Lauretátkou Év VAN HETTMER

→ Tlačová správa

8. 2. 2022

Gratulujeme Èv van HETTMER Laureátka Ceny Oskára Čepana 2021

8. 2. 2022

Vyhlásenie lauretáta/lauretátky

→ FOTOREPORT

31. 1. 2022

Pozvánka - vyhlásenie lauretáta/lauretátky

→ download

10. 12. 2021

VÝSTAVA

8. 12. 2021

Brožúra k výstave

→ Download

26. 4. 2021

Medzinárodná porota vybrala päť finalistov/finalistiek Ceny Oskára Čepana 2021

→ Tlačová správa – download

31. 3. 2021

Cena Oskara Cepana otvára nový ročník 1. februára. Dejiskom bude Bratislava.

→ Tlačová správa

31. 3. 2021

Oskár Čepan v Kunsthalle Bratislava!

→ tlačová správa

12. 3. 2021

Porota – Jan Verwoert

12. 3. 2021

Porota – Margot Norton

12. 3. 2021

Porota – Edith Jeřábková

12. 3. 2021

Porota – Kathrin Bentele

11. 3. 2021

Porota – Søren Grammel

→ www.soeren-grammel.info

Èv van Hettmer

evvanhettmer.com

CV

Èv van HETTMER (*1987, Nitra), Hamburg

• Edith Jeřábková, kurátorka (aktuálne Plato Ostrava), pedagogička, teoretička a zakladateľka platforiem ARE | are-events.org a Institut úzkosti, o výbere Èv van HETTMER do projektu Cena Oskára Čepana 2021:

„Èv Van Hettmer makes painting her weapon and shield in the fight against chauvinism and gender determinism. Repeating motifs classically associated with feminity, she spins them back at the viewer with a vengeance, cool edge and Medusa’s laughter. Pink, red and purple colours flash up, full bodied vases casually claim their space at the center of canvasses, that wear their heart on their skins with confrotational texts written all over them. They send their message back to all who keep perpetrating violence by passing harsh judgements on art as a thin disguise for abusively judging people who refuse to submit to binary norms and obsolete gender roles.“

V roku 2020 ukončila štúdiá na Akademie der bildende Künste vo Viedni, na ktoré nadviazala v nemeckom Hambrugu. V roku 2020 získala certifikát ASA (Art School Alliance) za študijné úspechy na Hochschule der bildenden Künste Hamburg. Počas viedenských štúdií prešla ateliérmi Kresby a maľby pod vedením Jutty Koether, Nových médií pod vedením Simon Denny a Fotografie Broomberg and Chanarin. V roku 2017 hosťovala v ateliéri performatívneho umenia a sochy u Monicy Bonvicini. V rokoch 2012 až 2020 študovala kontextuálnu maľbu u Ashley Hans Scheirl.

Foto: Ľuboš Kotlár

Stanovisko

Formálny prístup mojej tvorby a maliarsky jazyk, ktorý používam na vyjadrenie mojich myšlienok a pocitov sa programovo vyhraňuje pochopenie impulzu, spontánnosti a intuície ako tvoriacej/podnetovej sily, ktorá dominuje zvažovaniu: prežívanie a poznávanie je v mojej tvorbe dôležitejšie ako naučené akademické prístupy, napriek tomu, že moja tvorba môže pôsobiť naive: naivná nie je, naivitu využíva vo svoj prospech. Maliarska paleta je síce zredukovaná, ale nie obmedzená: obsahovo sa obracia k dekorácii a ženskému prvku maľby skôr poeticky než naratívne. V mojej tvorbe vyjadrenie emócií dominujú reprezentatívnosti; naratívnosť jednotlivých obrazov sa obracia do subjektívneho vnútra než do okolitého sveta, ktorý je však reflektovaný a nie vytesnený.

Kurátorský text

Èv van Hettmer absolvovala Akadamie der bildenden Künste vo Viedni. Žije a tvorí v Hamburgu, kam sa dostala v rámci štipendijného pobytu a na Hochschule der bildenden Künste tu za študijné úspechy získala certifikát Art School Alliance. Maľba je pre Hettmer mečom a štítom v boji proti šovinizmu a genderovému determinizmu. -- „Maľba sa v rukách Èv van Hettmer mení na meč a štít v boji proti šovinizmu a genderovému determinizmu. Opakovane pracuje s motívmi, ktoré sú tradične asociované so ženskosťou, ktoré si prispôsobuje a s chladnokrvnou opovážlivosťou a úsmevom Medúzy ich nemilosrdne otáča späť na diváka. V plameni ružových, červených a purpurových odtieňov si na plátnach ústredné miesto privlastňujú vázy plných tvarov, nesúce konfrontačné autorkine statementy a posolstvá priamo ‚na koži‘. Odkazy adresuje všetkým, ktorí tvrdo súdia umenie pod zámienkou kritiky ľudí, odmietajúcich podriadiť sa binárnym normám a zastaraným rodovým rolám.“ (Edith Jeřábková – členka poroty Ceny Oskára Čepana 2021)