Víťaz
Cena Oskára Čepana
Tamara Kametani
Archív
8. 2. 2022
8. 2. 2022
Gratulujeme Èv van HETTMER Laureátka Ceny Oskára Čepana 2021
8. 2. 2022
Vyhlásenie lauretáta/lauretátky
31. 1. 2022
Pozvánka - vyhlásenie lauretáta/lauretátky
10. 12. 2021
8. 12. 2021
26. 4. 2021
Medzinárodná porota vybrala päť finalistov/finalistiek Ceny Oskára Čepana 2021
31. 3. 2021
Cena Oskara Cepana otvára nový ročník 1. februára. Dejiskom bude Bratislava.
31. 3. 2021
Oskár Čepan v Kunsthalle Bratislava!
12. 3. 2021
12. 3. 2021
12. 3. 2021
12. 3. 2021
11. 3. 2021
Tamara Kametani
CV
Tamara KAMETANI (*1988, Nitra), Atény, Londýn
Søren Grammel, kurátor, teoretik a pedagóg, o výbere Tamari Kametani do projektu Cena Oskára Čepana 2021:
„In her work, Tamara Kametani demonstrates how corporations and governments connect the promise of transparency and mobility to new technologies that ultimately help form a global economy of inequality separating privileged users from the disempowered. So, she re-appropriates digital formats that serve to map, demarcate, monitor, and secure divided territories. At times, Kametani messes with the indented purpose of these media: so, she employs augmented reality, not to expand real spaces, but to segregate them by means of virtual barrier walls. At other times, she physically challenges Google to a one-on-one fight, by chasing a Street view camera car down the streets of London, and later reassembling her chase from online images. Kametani talks truth to power by adopting and deconstructing the digital apparatus for world segregation. “ V rokoch 2015 až 2017 študovala a magisterský titul získala na oddelení Súčasnej umeleckej tvorby, v odbore Verejná sféra na Royal College of Art v Londýne. V rokoch 2008 až 2011 študovala Film & Photography na Edinburgh Napier University. V roku 2020 sa zúčastnila Google Maps Residency (Offsite Project) v Londýne, v roku 2019 umeleckej rezidencie Connect for Creativity: Art and Technology, v BIOS, British Council v Aténach. V roku 2019 rezidencie AGORAMA v Raven Row v Londýne, v rokoch 2017 až 2018 na Florence Trust rezidencii taktiež v Londýne a v roku 2016 v La Cité Internationale des Arts Residence v Paríži.
Foto: Ľuboš Kotlár
Stanovisko
V mojej tvorbe sa venujem najmä témam hraničnej politiky, formám dozoru a kontroly a proliferácií technológií. Obzvlášť ma zaujíma úloha, ktorú zohrávajú technológie vo vytváraní súčasných a historických naratívov a ako ovplyvňujú a konštruujú naše vnímanie reality. Pracujúc naprieč médiami ako inštalácia, video, fotografia a socha, moja tvorba je charakteristická kritickým postojom k súčasným formám moci a spája prvky vzdoru, skepticizmu, a cynizmu. Problematika Európskej hranice, bezpečnosti a oddelenia je v mojich dielach prepletená so stále rastúcím dozorom a kontrolou, ako vo fyzickom, tak aj v digitálnom priestore. Opakujúcou sa témou v mojej tvorbe je reflexia vzťahu medzi rezistenciou a spoluúčasťou a rola, ktorú zohráva divák.
Kurátorský text
- Tamara Kametani získala magisterský titul na Royal College of Art v Londýne, študovala ale aj filmovú a fotografickú tvorbu na Napier University v Edinburgu. Naposledy sa zúčastnila rezidenčných programov Google Maps a Connect for Creativity: Art and Technology v Londýne a Aténach, kde zároveň striedavo žije a tvorí. -- Kametani komunikuje pravdu o moci adoptovaním si a dekonštrukciou digitálneho aparátu, slúžiaceho na segregáciu sveta. -- “Vo svojej práci Kametani demonštruje ako korporácie a vlády spájajú sľub transparentnosti a mobility s novými technológiami, ktoré ultimátne napomáhajú k formovaniu globálnej ekonomiky nerovnosti, oddeľujúcej od seba jej privilegovaných užívateľov od tých, ktorí nemajú moc nad svojím životom celkom vo svojich rukách. Re-apropriuje digitálne formáty, ktoré slúžia na mapovanie, vytyčovanie hraníc, monitorovanie a zaisťovanie rozdelených teritórií. Niekedy sa zahráva s ich pôvodným účelom: technológiu rozširovania reality tak napríklad nevyužíva na to, aby do reálnych priestorov niečo pridala, ale rozdeľuje ich pomocou virtuálnych stien. V inom prípade fyzicky vyzýva Google na súboj, keď v uliciach Londýna prenasleduje auto so Streetview kamerou a následne celú akciu znova vyskladáva z fotografií zverejnených na webe. Kametani komunikuje pravdu o moci adoptovaním si a dekonštrukciou digitálneho aparátu, slúžiaceho na segregáciu sveta.“ (Søren Grammel, člen poroty)