Cena

Oskára

Čepana

O nás Partneri SK/EN Prihlásiť

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2004

2003

2002

2001

2000

1999

1998

1997

Finalisti

Èv van Hettmer

Luki Essender

Ondřej Houšťava

Tamara Kametani

→ Portfólio

Viktorie Langer

Archív

26. 4. 2021

Medzinárodná porota vybrala päť finalistov/finalistiek Ceny Oskára Čepana 2021

→ Tlačová správa – download

31. 3. 2021

Cena Oskara Cepana otvára nový ročník 1. februára. Dejiskom bude Bratislava.

→ Tlačová správa

31. 3. 2021

Oskár Čepan v Kunsthalle Bratislava!

→ tlačová správa

12. 3. 2021

Porota – Jan Verwoert

12. 3. 2021

Porota – Margot Norton

12. 3. 2021

Porota – Edith Jeřábková

12. 3. 2021

Porota – Kathrin Bentele

11. 3. 2021

Porota – Søren Grammel

→ www.soeren-grammel.info

Tamara Kametani

tamarakametani.com

CV

Tamara Kametani * 1988, Nitra

SKUPINOVÉ VÝSTAVY A PREZENTÁCIE

2021 It might be nothing, but it could be something, Eastside Projects, Birmingham, /UK/; Time Out Of Joint, isthisit? /online, UK/ 2020 screensavers watching you, Off Site Project, /online, UK/; TransLocal Cooperation, Furtherfield, Londýn /UK/ 2019 What do you need where you are?, Connect for Creativity Artist Residency, Romansto, Atény/GR/; Swayze Effect, Platform Southwark, Curated by AGORAMA, Londýn /UK/; Sink Without trace, P21 Gallery, Londýn /UK/; Walls 2.0- Augmenting border reality, Project launch, Elephant West, Londýn /UK/; 404- Resistance in the Digital Age, RAGE collective, Centre for Contemporary Chinese Art, Manchester /UK/; For the Time Being, The Photographers’ Gallery, kurátor: Curating Contemporary Art at Royal College of Art, Londýn /UK/; Digital Diaspora, Studio 44, Štokholm /SE/; Digital Diaspora, Centrala, Birmingham /UK/ 2018 Summer Show, Florence Trust, Londýn /UK/; [ENTER], Triennial of Photography Hamburg, Hamburg /DE/; From Space the Planet is Blue, From Space the Planet is the Territory, Sluice, Londýn /UK/; Winter Open, Florence Trust, Londýn /UK/ 2017 Bapor Tabo(o), Art Licks Weekend, Londýn /UK/; Network, RAGE Collective, Movement, Worcester /UK/; SHOW 17, Royal College of Art, Londýn /UK/; Odious Smell of Truth, RAGE Collective, Hockney Gallery, Londýn /UK/ 2016 What Happens to Us?, Wimbledon Space, Londýn /UK/; From Tripoli to Lampedusa on July 8, Performance, Kominek Gallery počas festivalu Les Rencontres d'Arles, Arles /FR/; As Document, Summerhall, Edinburgh /UK/ 2014 Frames, Glasgow International Art Festival, Glasgow /UK/; Binding Images, M4 Gastatelier, Amsterdam /NL/ 2013 In Search of the Crying Lady, Koki Arts, Tokyo /JP/; FOTOGRAFIA 2013, MACRO (Museo d'Arte Contemporanea Roma), Rím /IT/ 2012 The Jill Todd Photographic Award, Whitespace Gallery, Edinburgh /UK/

VZDELANIE

2015-2017 MA Súčasná umelecká tvorba, odbor Verejná Sféra, Royal College of Art, Londýn 2008-2011 BA Fotografia & Film, Edinburgh Napier University

UMELECKÉ REZIDENCIE

2020 Google Maps Residency, Offsite Project, Londýn/online; 2019 Artist in residence, Connect for Creativity: Art and Technology Residency, Bios/ British Council, Atény /GR/; 2019 AGORAMA Artist Residency at Raven Row, Londýn /UK/; 2017-18 Florence Trust Artist in Residence, Londýn /UK/; 2016 La Cité Internationale des Arts Residence, Paríž /FR/

Stanovisko

V mojej tvorbe sa venujem najmä témam hraničnej politiky, formám dozoru a kontroly a proliferácií technológií. Obzvlášť ma zaujíma úloha, ktorú zohrávajú technológie vo vytváraní súčasných a historických naratívov a ako ovplyvňujú a konštruujú naše vnímanie reality. Pracujúc naprieč médiami ako inštalácia, video, fotografia a socha, moja tvorba je charakteristická kritickým postojom k súčasným formám moci a spája prvky vzdoru, skepticizmu, a cynizmu. Problematika Európskej hranice, bezpečnosti a oddelenia je v mojich dielach prepletená so stále rastúcím dozorom a kontrolou, ako vo fyzickom, tak aj v digitálnom priestore. Opakujúcou sa témou v mojej tvorbe je reflexia vzťahu medzi rezistenciou a spoluúčasťou a rola, ktorú zohráva divák.

Kurátorský text

- Tamara Kametani získala magisterský titul na Royal College of Art v Londýne, študovala ale aj filmovú a fotografickú tvorbu na Napier University v Edinburgu. Naposledy sa zúčastnila rezidenčných programov Google Maps a Connect for Creativity: Art and Technology v Londýne a Aténach, kde zároveň striedavo žije a tvorí. -- Kametani komunikuje pravdu o moci adoptovaním si a dekonštrukciou digitálneho aparátu, slúžiaceho na segregáciu sveta. -- “Vo svojej práci Kametani demonštruje ako korporácie a vlády spájajú sľub transparentnosti a mobility s novými technológiami, ktoré ultimátne napomáhajú k formovaniu globálnej ekonomiky nerovnosti, oddeľujúcej od seba jej privilegovaných užívateľov od tých, ktorí nemajú moc nad svojím životom celkom vo svojich rukách. Re-apropriuje digitálne formáty, ktoré slúžia na mapovanie, vytyčovanie hraníc, monitorovanie a zaisťovanie rozdelených teritórií. Niekedy sa zahráva s ich pôvodným účelom: technológiu rozširovania reality tak napríklad nevyužíva na to, aby do reálnych priestorov niečo pridala, ale rozdeľuje ich pomocou virtuálnych stien. V inom prípade fyzicky vyzýva Google na súboj, keď v uliciach Londýna prenasleduje auto so Streetview kamerou a následne celú akciu znova vyskladáva z fotografií zverejnených na webe. Kametani komunikuje pravdu o moci adoptovaním si a dekonštrukciou digitálneho aparátu, slúžiaceho na segregáciu sveta.“ (Søren Grammel, člen poroty)