Cena

Oskára

Čepana

O nás Partneri SK/EN Prihlásiť

2024

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2004

2003

2002

2001

2000

1999

1998

1997

Víťaz

Èv van Hettmer

Cena Oskára Čepana

Luki Essender

Ondřej Houšťava

Tamara Kametani

→ Video profil

→ Portfólio

Viktorie Langer

Archív

8. 2. 2022

Lauretátkou Év VAN HETTMER

→ Tlačová správa

8. 2. 2022

Gratulujeme Èv van HETTMER Laureátka Ceny Oskára Čepana 2021

8. 2. 2022

Vyhlásenie lauretáta/lauretátky

→ FOTOREPORT

31. 1. 2022

Pozvánka - vyhlásenie lauretáta/lauretátky

→ download

10. 12. 2021

VÝSTAVA

8. 12. 2021

Brožúra k výstave

→ Download

26. 4. 2021

Medzinárodná porota vybrala päť finalistov/finalistiek Ceny Oskára Čepana 2021

→ Tlačová správa – download

31. 3. 2021

Cena Oskara Cepana otvára nový ročník 1. februára. Dejiskom bude Bratislava.

→ Tlačová správa

31. 3. 2021

Oskár Čepan v Kunsthalle Bratislava!

→ tlačová správa

12. 3. 2021

Porota – Jan Verwoert

12. 3. 2021

Porota – Margot Norton

12. 3. 2021

Porota – Edith Jeřábková

12. 3. 2021

Porota – Kathrin Bentele

11. 3. 2021

Porota – Søren Grammel

→ www.soeren-grammel.info

Tamara Kametani

tamarakametani.com

CV

Tamara KAMETANI (*1988, Nitra), Atény, Londýn

Søren Grammel, kurátor, teoretik a pedagóg, o výbere Tamari Kametani do projektu Cena Oskára Čepana 2021:

„In her work, Tamara Kametani demonstrates how corporations and governments connect the promise of transparency and mobility to new technologies that ultimately help form a global economy of inequality separating privileged users from the disempowered. So, she re-appropriates digital formats that serve to map, demarcate, monitor, and secure divided territories. At times, Kametani messes with the indented purpose of these media: so, she employs augmented reality, not to expand real spaces, but to segregate them by means of virtual barrier walls. At other times, she physically challenges Google to a one-on-one fight, by chasing a Street view camera car down the streets of London, and later reassembling her chase from online images. Kametani talks truth to power by adopting and deconstructing the digital apparatus for world segregation. “ 
V rokoch 2015 až 2017 študovala a magisterský titul získala na oddelení Súčasnej umeleckej tvorby, v odbore Verejná sféra na Royal College of Art v Londýne. V rokoch 2008 až 2011 študovala Film & Photography na Edinburgh Napier University. V roku 2020 sa zúčastnila Google Maps Residency (Offsite Project) v Londýne, v roku 2019 umeleckej rezidencie Connect for Creativity: Art and Technology, v BIOS, British Council v Aténach. V roku 2019 rezidencie AGORAMA v Raven Row v Londýne, v rokoch 2017 až 2018 na Florence Trust rezidencii taktiež v Londýne a v roku 2016 v La Cité Internationale des Arts Residence v Paríži.

Foto: Ľuboš Kotlár

Stanovisko

V mojej tvorbe sa venujem najmä témam hraničnej politiky, formám dozoru a kontroly a proliferácií technológií. Obzvlášť ma zaujíma úloha, ktorú zohrávajú technológie vo vytváraní súčasných a historických naratívov a ako ovplyvňujú a konštruujú naše vnímanie reality. Pracujúc naprieč médiami ako inštalácia, video, fotografia a socha, moja tvorba je charakteristická kritickým postojom k súčasným formám moci a spája prvky vzdoru, skepticizmu, a cynizmu. Problematika Európskej hranice, bezpečnosti a oddelenia je v mojich dielach prepletená so stále rastúcím dozorom a kontrolou, ako vo fyzickom, tak aj v digitálnom priestore. Opakujúcou sa témou v mojej tvorbe je reflexia vzťahu medzi rezistenciou a spoluúčasťou a rola, ktorú zohráva divák.

Kurátorský text

- Tamara Kametani získala magisterský titul na Royal College of Art v Londýne, študovala ale aj filmovú a fotografickú tvorbu na Napier University v Edinburgu. Naposledy sa zúčastnila rezidenčných programov Google Maps a Connect for Creativity: Art and Technology v Londýne a Aténach, kde zároveň striedavo žije a tvorí. -- Kametani komunikuje pravdu o moci adoptovaním si a dekonštrukciou digitálneho aparátu, slúžiaceho na segregáciu sveta. -- “Vo svojej práci Kametani demonštruje ako korporácie a vlády spájajú sľub transparentnosti a mobility s novými technológiami, ktoré ultimátne napomáhajú k formovaniu globálnej ekonomiky nerovnosti, oddeľujúcej od seba jej privilegovaných užívateľov od tých, ktorí nemajú moc nad svojím životom celkom vo svojich rukách. Re-apropriuje digitálne formáty, ktoré slúžia na mapovanie, vytyčovanie hraníc, monitorovanie a zaisťovanie rozdelených teritórií. Niekedy sa zahráva s ich pôvodným účelom: technológiu rozširovania reality tak napríklad nevyužíva na to, aby do reálnych priestorov niečo pridala, ale rozdeľuje ich pomocou virtuálnych stien. V inom prípade fyzicky vyzýva Google na súboj, keď v uliciach Londýna prenasleduje auto so Streetview kamerou a následne celú akciu znova vyskladáva z fotografií zverejnených na webe. Kametani komunikuje pravdu o moci adoptovaním si a dekonštrukciou digitálneho aparátu, slúžiaceho na segregáciu sveta.“ (Søren Grammel, člen poroty)