Cena

Oskára

Čepana

O nás Partneri SK/EN Prihlásiť

2024

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2004

2003

2002

2001

2000

1999

1998

1997

Cena Oskára Čepana

Ján Skaličan

Lenka Adamcová

Michal Mitro

Monika Pascoe Mikyšková

→ Portfólio

Peter Kašpar

Archív

22. 2. 2023

CALL ME IF YOU NEED ME

→ Výstava Kunsthalle Bratislava

9. 2. 2023

Na výstave Call Me If You Need Me spoznáte umelcov a umelkyne Ceny Oskára Čepana 2022

→ Tlačová správa

28. 11. 2022

Lenka ADAMCOVÁ - Dielo je subjektívnou výpoveďou

28. 4. 2022

Porota vybrala 5 umelcov/umelkýň

→ Tlačová správa

22. 4. 2022

Porota - Lilia Kudelia

22. 4. 2022

Porota - Edith Jeřábková

22. 4. 2022

Porota - Amira Gad

22. 4. 2022

Porota - Aaron Cezar

11. 4. 2022

Do Ceny Oskára Čepana 2022 sa prihlásilo 57 vizuálnych umelcov a umelkýň

→ Tlačová správa

31. 3. 2022

Výzva predlžená!

→ Tlačová správa

24. 3. 2022

Aktuálne o Cene Oskára Čepana 2022

21. 3. 2022

COČ počas vojny

→ Tlačová správa

1. 2. 2022

VÝZVA NA PRIHLASOVANIE

Monika Pascoe Mikyšková

www.monikamikyskova.com

CV

Monika Pascoe Mikyšková absolvovala magisterské štúdium v Ateliéri maľby +– XXL, kde v roku 2014 ukončila doktorandské štúdium. V roku 2004 sa zúčastnila študijného pobytu v ateliéri Roxy Walsch na University New Castle Upon Tyne vo Veľkej Británii. V roku 2020 získala štipendium Nadácie NOVUM, v roku 2015 ocenenie v kategórii solector selection prize v rámci Essl Art Award CEE a v roku 2007 3. miesto v súťaži VÚB Maľba. V rámci samostatných výstav prezentovala svoju tvorbu napríklad v Arosita Gallery v bulharskej Sofii s prezentáciou Natural Environment (2021), alebo na skupinovej výstave Calm/Still Life (2021) v Tsekh Gallery v Kijeve.

Stanovisko

„Moje kresby vychádzajú z pozorovania skutočných rastlín, ale nakoniec vždy odzrkadľujú môj vnútorný ženský svet. Odrážajú miesta, ktoré som navštívila, len tvary sú pokrivené a farby nezodpovedajú realite. Sú zvláštne, podobné kresbám Nehemiah Grewa, ktoré vo svete vedy už nie sú aktuálne, ale stále pôsobivé. Moja práca nie je politická v zmysle aktivizmu, ale keďže príroda je jednou z mojich hlavných inšpirácií, záleží mi na jej ochrane a podporujem všetky environmentálne aktivity, ktoré sa snažia zmeniť súčasnú klimatickú situáciu. Rovnako si myslím, že moje práce vychádzajú zo ženskej skúsenosti v súčasnom svete.“, vyjadrila sa okrem iného k svojej tvorbe.

Kurátorský text

„Maliarska prax Moniky Pascoe Mikyškovej osciluje medzi predstavou maľby ako sochy a maľby ako archeologického média. Stelesňujúc rolu vizuálnej botaničky sa Mikyšková inšpiruje Nehemiahom Grewom, anglickým botanikom, ktorý ako prvý identifikoval vnútornú štruktúru a funkciu rastlín. Jej obrazy nám pripomínajú krásu prírodného sveta a zdôrazňujú význam životného prostredia. Jej technika, detailná a jemná zároveň, odráža zložitosť a krehkosť rastlín. Inštalácie voľne stojacich štruktúr zaujali porotu ich schopnosťou nanovo si predstaviť pojem maľby ako sochy, ako aj stvárnením fiktívnych záhrad v kontexte múzea. Mikyškovej maľby sú svojím spôsobom výzvou k činom pre naše životné prostredie: „Moja tvorba nie je angažovaná a umenie nerobím preto, aby som agitovala, ale keďže je pre mňa príroda jedným z hlavných zdrojov inšpirácie, záleží mi na jej ochrane. Veľmi podporujem všetky environmentálne aktivity, ktoré sa usilujú o zmenu súčasného stavu vo svete.“ - Amira Gad